Rondreis USA 2 maart t/m 30 mei

Week 2: Van Houston tot aan Las Vegas

Hier zijn we weer. Na een week hebben we toch weer een hoop te vertellen, dus hier weer een update! We krijgen veel leuke reacties op onze website, verhalen en foto’s. We vinden het erg leuk dat iedereen ons zo volgt en daarom zullen we jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden van onze avonturen.

Waar waren we gebleven... Houston! Na ons avontuurtje in New Orleans zijn we naar Houston gereden en dus naar het Space Center geweest. Vanuit het mission control center in Houston worden alle space shuttle vluchten gecoördineerd vanaf het moment dat de lancering is geweest vanuit het Kennedy space center in Florida. We hebben een rondleiding gehad en gezien hoe de control ruimte eruit ziet en hoe het in zijn werk gaat. Daarnaast zijn we in het trainingscentrum geweest. Dit is een grote loods, waar diverse onderdelen van de space shuttle en de ISS op ware grootte zijn nagemaakt. Hier kunnen de astronauten zo goed mogelijk oefenen wat er in de ruimte gebeurd. Als laatste hebben we Apollo 18 raket gezien. Een van de 20 die gemaakt is, echter 3 van de 20 (waarvan dus oa de 18) zijn nooit afgemaakt wegens een budget tekort en deze was dus tentoongesteld in Houston. Een enorm ding, dat dus ook niet op 1 foto past. Maar erg indrukwekkend!

Nadat we het space center bezocht hadden hebben we een motel gezocht in de buurt en die had gelukkig een wasmachine en droger! Ideaal, want zo konden we gelijk alle doorweekte en vieze kleding wassen en onze tent laten drogen. De volgende dag konden we dus weer helemaal fris en fruitig de weg op. We hebben onze weg vervolgt naar San Antonio. We zijn overigens niet Houston zelf in geweest omdat het een drama stad schijnt te zijn qua vervoer en dat werd ook gelijk bewezen die ochtend, want we verdwaalden! De wegen en afslagen waren erg onduidelijk en we hadden ook nog te maken met tolwegen die alleen EZ TAG only zijn (en dus op nummerbord gaan). Maar na een uurtje kutten kwamen we toch weer op de goede weg! Rond half 3 waren we in San Antonio. Een erg leuke stad!! Het heeft vooral invloeden vanuit Mexico. In San Antionio heeft de slag om Alamo plaatsgevonden. Dit deel van Texas hoorde namelijk eerst bij Mexico en dat is goed te zien aan de stad. Het is totaal niet Amerikaans en het heeft een gezellig centrum met een groot park en de Riverwalk. Een rivier die door de stad loopt en aan beide zeiden bevind zich een looppad met vele restaurantjes en barretjes. Heel gezellig! We hebben eerst de Alamo zelf bezocht en de geschiedenis over de slag van Alamo gehoord. Vervolgens zijn we met een boottocht over de rivier langs de Riverwalk gegaan. Zo krijg je een goed beeld van het centrum en de gids verteld natuurlijk op zijn manier de leuke ins en outs van de stad. Daarna hebben we nog wat rondgelopen en andere bezienswaardigheden bezocht, zoals het park en de hoge toren; de Tower of America. Als afsluiter hebben we een lekker hapje gegeten bij een restaurantje aan de Riverwalk, waar het ’s avonds erg druk is maar een leuke sfeer uitstraalt met alle lampjes.

Om half 8 zijn we verder gaan rijden omdat we nog wel de kracht hadden om een stukje te rijden en dat scheelde ons de volgende dag, aangezien we van plan waren naar Amerillo te rijden, wat nog zo’n dikke 6-7 uur was. Uiteindelijk zijn we voorbij Austin gaan slapen in een motel en de volgende dag doorgereden naar Amerillo. Dit is een stadje dat vooral opgebloeid is door de Route 66 die er doorheen loopt en bekend om de Cadillac ranch. Hier hebben we natuurlijk even een stop gemaakt! Ook nu waren we nog fit genoeg en hebben we onze weg nog iets vervolgt richting Roswell, wat de volgende dag op het programma stond. In Clovis, dat net over de grens ligt van Texas naar New Mexico hebben we overnacht en zijn we lekker gaan eten bij de IHOP. Een nieuwe ontdekking van ons qua fastfood restaurant, waar je oa pannenkoeken krijgt maar ook een hoop andere lekkere dingen!

De volgende dag zijn we naar Roswell gereden. Al enig idee? Dit is waar in 1947 de eerste UFO is gesignaleerd en zou zijn neergestort. In het museum zijn veel verhalen, foto’s en krantenknipsels te vinden over het hele voorval en je gaat je toch echt afvragen wat de waarheid nu is. Het hele voorval zou in de doofpot moeten vanuit de overheid en mensen zouden zwijggeld hebben gekregen. Toch zijn er diverse top secret reports met uitgebreide beschrijvingen van de UFO en de zogenaamde Aliens. Blijft apart en we zullen het waarschijnlijk nooit weten...

Na het museum zijn we doorgereden naar de White Sands. Een uitgestrekt en beschermt natuurgebied in het zuiden van New Mexico. Dit gebied bestaat uit wit zand, dat eigenlijk gips is en vanwege het klimaat op deze plek zo blijft liggen en ophoopt in duinen. (als je echt wilt weten hoe en wat; google ff haha, scheelt ons typewerk!). Door dit natuurpark kan je met de auto rijden en dat hebben we gedaan. Langs de weg heb je verschillende wandelroutes en picknickplaatsen. Je ziet er ook genoeg mensen sleeën over het zand. Al met al een mooi natuurgebied waar we ons goed vermaakt hebben en ook weer wat geleerd hebben van de natuur en de dieren die er leven (zonder dat ze water nodig hebben, want dat is er niet).

Om half 5 reden we het park uit en hebben we in een ruk nog doorgereden naar Santa Fe. Hier kwamen we om 8 uur aan. De volgende dag was het natuurlijk Jeffrey’s birthday!! Helaas geen uitgebreide verjaardag, aangezien we weer een hoop hebben afgelegd qua kilometers. Eerst zijn we even Santa Fe gaan verkennen, maar het is maar een klein stadje en vooral bekend om de kunst en de vele museums die er liggen. Niets voor ons dus. Wel is het een knus en mooi gebied, want ook hier zie je veel Hispanic invloeden. Na wat rondgelopen te hebben zijn we doorgereden richting Albuquerque. En wel via de Turqoise trail. Een weg langs kleine mijndorpjes door de bergen. Erg mooi! Vanuit Sandia Crest dat op 3200m hoogte ligt heb je een schitterend uitzicht over het hele gebied. In de winter kun je hier ook wintersporten en dus hebben we nog even met onze voetjes in de sneeuw gestaan, kouddd! Wat grappig is trouwens, in de White Sands was het 30 graden, terwijl het boven op de berg in Sandia Crest slechts 4 graden was. Wat een verschil op tijd van een paar uur!

Na het bezoekje boven op de berg wilden we eerst nog naar Albuquerque, want daar is een gondel waarmee je ook 3200m de berg op kan, maar aangezien we nu al de andere kant van diezelfde berg per auto hadden gedaan, hebben we besloten door te rijden richting Flagstaff. Daar kwamen we om 9 uur aan. Dachten we... maar Arizona doet niet mee aan de zomertijd, dus het was gewoon 8 uur ’s avonds (kwamen we pas de ochtend erna achter overigens). Het verschil qua tijden is soms erg ingewikkeld, zeker nu de zomertijd hier op 13 maart in ging, maar er weer uitzonderingen zijn. Anyway, vanuit Flagstaff bleek het maar anderhalf uur rijden te zijn naar de South rim van de Grand Canyon (de north rim is ’s winters dicht vanwege de sneeuw op de wegen) en dus zijn we daarheen gegaan op maandag. Het bleek nu korterbij dan vanuit Vegas en we hadden toch de tijd. De weg richting Grand Canyon is al erg mooi (al vanaf Texas trouwens, hebben we op veel mooie en ook afgelegen wegen gereden, puur genieten!) en af en toe heb je scenic views waar je van het uitzicht kunt genieten en dat doen we dus ook geregeld! Om half 11 (ja we hadden dus een uur gewonnen qua tijd) kwamen we aan bij de Grand Canyon en hebben we eerst een stuk met de auto de Desert Drive gereden en verkend. Vanaf die 43 km lange weg door de Grand Canyon heb je verschillende mooie uitzichtpunten. Overigens heb je geen idee dat je in de Grand Canyon zit als je over de weg rijdt, want er staan ook veel bomen. Daarna zijn we naar het Visitors center gegaan en hebben we wat gegeten om erna een wandeltocht te gaan maken langs de andere kant van de south rim. In totaal hebben we 10 km over smalle paadjes langs de Grand Canyon gelopen met schitterende uitzichten. Bekijk de foto’s maar! Tegen de avond wilden we gaan genieten van de zonsondergang, die adembenemend schijnt te zijn hier, maar helaas... het was een beetje bewolkt die dag dus dat viel een beetje tegen, maar ach we hebben het iig gezien! ’s Avonds waren we kapot en hebben we maar een klein uurtje gereden en een goedkoop motelletje gezocht in Ash Fork, een klein gehucht langs de route 66.

De volgende dag was het tijd voor Vegas! Via de historische route 66 zijn we onze weg vervolgt en hebben we ’s morgens eerst een stop gemaakt bij de Grand Canyon Caves. Een grot die 64 meter onder de grond is en waar je dus met een lift naar beneden moet (vroeger met trappen en een touw haha). Het is een van de weinige grotten die droog is en dat betekend dat het er niet koud was. Tevens is het een fall out shelter geweest (of is het eigenlijk nog, want het eten en drinken uit 1965 is nog steeds aanwezig en nog bruikbaar). De grot heeft een capaciteit voor 2000 mensen, die destijds in de omgeving woonden. Inmiddels zijn dit er 6000. We hebben in de grot een prive rondleiding gehad haha, want we waren vrij vroeg. Ideaal dus! Je kunt ook een overnachting maken in de grot. Kost 700 dollar, maar dan heb je wel een life time experience! Maar nee, dat hebben we niet gedaan haha, beetje duur J

Om 11 uur reden we verder en kwamen we langs de Hoover dam. Aangezien het op de weg was en we deze graag wilden bezichtigen vanuit Vegas, zijn we er maar gelijk gestopt. Een grote dam die een heel meer tegenhoudt en 4 staten voorziet van stroom en water. Verder is de dam eigenlijk nog best klein in vergelijking met stuwdammen uit Europa. Maar de brug (die in oktober 2010 is opgeleverd) waar de snelweg overheen loopt is ontiegelijk hoog en vet om te zien tussen die rotsen.
Na een uurtje wat rondgekeken te hebben zijn we weer ingestapt en naar Las Vegas gereden. Rond 4 uur waren we in ons hotel en hebben we gelijk een duik genomen in het zwembad. EINDELIJK!!!!!! Effe genoten van een uurtje zon en ’s avonds natuurlijk de strip op! Ons hotel zit aan het einde van de strip (nja vlak bij het Stratosphere hotel). En oja het koste maar 96 dollar voor 3 nachten. Vet grappig want we zitten toch vrij luxe. Zeker na wat we gewend zijn afgelopen 2 weken. Wel raar dat er een casino in je hotel zit haha! Verder kun je hier alles met de bus doen. Ideaal! We hebben die avond een deel van de strip gezien en onze ogen uitgekeken. Alles is zo bizar! Hotels met achtbanen, circusacts, fonteinen, piratenshows, alles kan hier in Vegas, 24 uur lang! We vermaken ons hier dus wel!
Vandaag hebben we voor het eerst goed geshopt in een outlet mall. Lachen want het kost werkelijk geen drol (voor wie nog uggs wil, 149 dollar haha!). Maar we hebben ons nog vrij gedragen en niet te gek gedaan! Na het shoppen zijn we even langs het MGM Grand gegaan (waar ze ook leeuwen hebben in de hotel lobby) en hebben we kaartjes weten te scoren voor de show ‘ KA’ van Cirque du Soleil. We zitten op rij 8 voor een redelijke prijs dankzij een mooie korting van 40% waar de verkoper ons op had geattendeerd, super aardig! Daar gaan we morgen avond dus heen, we zijn benieuwd! Nu gaan we ons ff klaarmaken en weer de strip op om de rest te bekijken. En morgen ook
J haha! En vrijdag ook! En daarna zien we wel weer verder. Waarschijnlijk rijden we dan naar Arjan, in Big Bear Lake waar we hopelijk ook nog ff gaan snowboarden. En daarna is het tijd voor de West kust. Kortom, we hebben in 2 weken enorm veel gereden, gedaan en gezien en we hebben ook nog een hoop te doen en te zien! We genieten vol op en verder gaat ook alles goed met ons!

Tot snel!

Ps. Voor alle foto’s tot nu toe, kijken jullie op www.zaatepleemiepen.nl in het mapje Vakanties / USA 2011.

con Panayotopoulos

Ben nu toch wel jarloers aan 't worden.
al vaak proberen te bellen maar tot nu toe niet gelukt.
blijven proberen. wij zitten nu in FF tot zondag.
groetjes toi toi.

Hugo

Lang stuk! Maar tof om te lezen wat jullie allemaal uitspoken! Keep us posted!

Pelle

Klinkt allemaal veels te lekker ouwe reus. Ben jaloers!

Melissa

Vet wat jullie allemaal zien en meemaken!!!
Ik wil ook :( :'( hahaha
Ben stinkend jaloers!!!! hahahaha

Geniet er lekker van!
Ik ga nog ff de foto's bekijken :D

xxx

Mike&Ing

Woww echt supervet wat jullie meemaken!!!! Zoveel in zo'n korte tijd poeh haha!!!! En echt suuupermooie foto's!! Die in de white sands zyn echt cool!
Jeff je bday zal er wel 1 zijn geweest om nooit meer te vergeten hè! Ennum ja ook wij beginnen jaloers te worden vanuit het regenachtige nederland(en Engeland). Maar jullie hebben t dubbel en dwars verdient, dus geniet er lekker van! We kijken uit naar jullie volgende verhaal!
Xx

opa en oma

dachten dat wij veel hadden gezien van Amerika op de motor,als ik het zo lees hebben wij maar een kwart gezien.
wat een belevenis maken jullie mee geweldig . Ik kan me voorstellen dat jullie daar intens van genieten Groetjes kus van de oudjes

janet

Hallo lieffies,
Eindelijk ff tijd om jullie te schrijven ,wat een onwijs leuk verhaal hadden jullie weer geschreven en wat een gave foto`s zeg die met die auto`s op z`n kop en beklad en in de grand canyon .Vind het zo fijn dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben maar ik mis jullie wel hoor .Hier schijnt nu de hele week al de zon best lekker maar in de avond is het nog wel koud.Nou schatjes geniet er lekker van en ik hoop dat we elkaar van de week nog op de skype tegen komen.Dikke kus voor allebei en love you

janet

Hallo lieffie,
Klopt jou amerikaanse nummer heb je geprobeerd te bellen maar dat lukt niet
kus